Våra aktiviteter 2017-2018

Kröning av Bollebygds Lucia 9 december (Våra sponsorer)
Det blev en högtidlig och stämningsfull kväll i en fullsatt Bollebygds Kyrka när Emma Gustavsson kröntes till Bollebygds Lucia. Kvällen inleddes med att kantor Maria Särnbratt hälsade alla välkomna.

Sedan följde en finstämd luciakröning där  Lucia med tärnor med stöd av kyrkans ungdomskör bjöd på fina julsånger. Kyrkoherde Madeleine Forsberg höll en liten kvällsbetraktelse som avslutades med att alla sjöng med i psalmen ”Nu tändas tusen juleljus”.

Kvällen fortsatte sedan med fina musikupplevelser då Niklas Asknergård tog över  som artist och konferencier och under ledning av Torbjörn Widfeldt  framträdde med solister och körer.  Förra årets Lucia Josefina Pettersson framförde låten ”Hallelujah” och Eva Hell Widfeldt sjöng ”Koppången”. Det blev stående ovationer, men flest applåder  fick  10-årige Nils Bake Schell  när han sjöng ”Som jag är” . En fantastisk kväll,  som avslutades med att Lucia med tärnor, körer, solister och musiker bjöd på sången ”Julen är här”.

Lions har sedan 1996 arrangerat Bollebygds Lucia – en fin tradition som lever vidare. Varmt tack till alla som medverkat till denna tradition också i år  – sponsorer liksom  alla besökare vid kröningen, som  genom generös kollekt bidrog till att vi kan ge en fin slant till äldreboenden  för trivselaktiviteter i vårt upptagningsområde (Bollebygd, Hindås, Rävlanda, Sandared) .

Bollebygds Lucia 2017 Emma Gustavsson med tärnor

Foto Christer Falk

Bollebygds Julmarknad 3 december
Marknaden öppnade kl 12, då vi stod beredda med våra lotter, varmkorv, julloppis och kärvar. Nytt för i år var vårt chokladhjul som drog mycket folk.

Klockan 15 var det dags för Bollebygds Lucia med tärnor som var ett uppskattat inslag på julmarknaden. Lionstomten och Tomtemor delade ut godis till alla barn som tålmodigt väntat i den långa kön.

Foto Stefan Bothén

Julmarknad Björkelid i Rävlanda 2 decenber
För första gången anordnades en julmarknad Björkelids trevliga äldreboende. Här fanns många lokala odlare och hantverkare som bl.a. sålde honung, hemlagade marmelader och vackra ljus. Där fanns gamla traktorer. Tomtar och Mulle själv förgyllde dagen.

Vi deltog med en liten julloppis där vi sålde små granar, dekorerade krukor fyllda med hyacinter och julpynt. Julsakerna var populära särskilt bland de yngre. Det blev många skratt när familjerna skulle välja prydnadstomtar och ibland hade man svårt att enas. Ljusen som stöpta av en av våra medlemmar blev mycket populära. Besöket av Bollebygds Lucia med tärnor blev mycket uppskattat. Det var en fröjd att se de boende ute i sin trädgård som handlade lite småsaker eller bara njöt av dagen med en kopp kaffe framför brasan.

Höstmarknad i Bollebygd den 7 oktober
Klockan sju på morgonen när strömmen kopplades på stod knallarna i kö till sina platser. Under dagen fylldes hela torget av aktiviteter, skratt och vackra färger.

Vi sålde god Härryda korv med bröd och dricka, ett blomsterlotteri med vackra krukväxter, fiskdamm för barnen och köpmännens lotteri med många fina vinster.

Det blev en härlig dag på torget för Bollebygdsbor och marknadsbesökarna.